Sunday, November 2, 2014

Assalamualaikum wbt .

Hmm . ramai yang tanya saya kenapa berniqab . kadang malas dah nak mejawab .



1- bila berniqab saya merasakan Allah SWT sangat dekat dengan saya.. Bukan bermaksud bila tidak berniqab Allah SWT jauh.. Tapi itulah yang saya rasakan bila berniqab. Perasaan sentiasa di lindungi oleh Allah SWT.
2- kerna saya telah jatuh cinta.. Jatuh cinta dengan usaha iman dan amal.. Seseorang pernah berkata kepada saya, hidayat akan sampai dalam hati kita apabila kita cintai kebaikan dan kesolehan yang terpancar pada diri orang lain. Macam mana tu? Sepanjang mengenal usaha iman dan amal kebanyakkan karkunah (Allah muliakan mereka)berniqab. Hidup sahabiah menjadi ikutan mereka dan mereka mencontohi kehidupan isteri Nabi Muhammad SAW dan isteri para sahabat. insyaAllah..
3- bila berniqab rasa lebih selamat, kerna pakaian kita melambangkan peribadi kita. Orang mengenali kita dengan cara penampilan kita. 

4- berniqab bukan kerna saya perasan cantik atau lawa apatah lagi ingin kelihatan cantik apabila menyembunyikan wajah. sebaliknya satu-satunya niatnya hanya kerna Allah SWT.
5- apabila kita berniqab, secara drastiknya tingkah laku dan percakapan kita berubah. Kita akan lebih berjaga-jaga dan malu untuk melakukan perkara yang tidak manis di pandang orang. Bukan bermakna hipokrit.. cuba lakukan dan alami sendiri.. 

6- hendak menarik hidayat dari Allah, kita perlu lakukan perkara yang Allah sukai.. Allah perintahkan lindungi aurat dan hijabkan diri serta jaga pandangan... insyaAllah...
ada lagi jawapan yang menjadi rahsia saya.. 
- Nina Yayaa -


No comments:

Post a Comment